Co: Think Pink. Róż w sztuce i w modzie. Wystawa czynna do 26 maja 2014 r.
Gdzie: Boston, Museum of Fine Arts, Loring Gallery

Chyba żaden kolor nie wzbudza w nas tylu ambiwalentnych uczuć. Wystarczy wycieczka na plac zabaw – dziewczynki w różowych wózeczkach (a potem na różowych rowerkach), obleczone od stóp do głów w różowe ciuszki, dzierżą różowe laleczki i śpią w różowej pościeli. Róż przypisano do płci, zinfantylizowano, przesłodzono. Jak do tego doszło? Odpowiedź na to i na wiele innych pytań znajdziemy w bostońskiej Loring Gallery, którą do maja przyszłego roku zawładnął róż – we wszystkich odcieniach, odmianach i kontekstach.

Na podstawie starannie dobranego zbioru obrazów, strojów, dodatków, biżuterii oraz ilustracji (od XVIII-wiecznych sukien i XIX-wiecznej niemowlęcej garderoby, po projekty Diora, Louboutina czy Oscara de la Renty) będzie można prześledzić historię tego koloru w sztuce i modzie ostatnich trzystu lat. Która królewska kochanka zrobiła różowi najlepszą reklamę? Dlaczego niemal zniknął z męskiej garderoby? Jakim cudem symbolizuje zarówno zmysłowość, jak i niewinność? Kto zwerbował go do walki z rakiem piersi?

Wbrew pozorom wiemy o nim bardzo niewiele, choć wszędzie go pełno. Najwyższy czas zawrzeć bliższą znajomość z kolorem, który równie dobrze radzi sobie w przedszkolach, jak i na pokazach haute couture, w kiczu i w sztuce najwyższej próby, wśród niewinnych dziewczątek, wytrawnych femme fatale i stuprocentowych macho.

Tekst: Weronika Kowalkowska, Stanisław Gieżyński
Zdjęcia: katalogi galerii i muzeów

reklama