werandacountry.pl werandaweekend.pl
reklama
Audi Design Lab: marka Audi prezentuje najnowsze trendy w dziedzinie designu

Audi Design Lab: marka Audi prezentuje najnowsze trendy w dziedzinie designu

Zaproszenia

Druga edycja spotkania eksperckiego i panelu dyskusyjnego Audi Design Lab odbyła się w salonie Audi City Warszawa. Podczas tego forum wymiany poglądów i prezentacji najnowszych trendów w dziedzinie designu, nie mogło zabraknąć przedstawicieli magazynu Weranda.

reklama
Audi Design Lab

Przewaga dzięki designowi

Poruszane tematy obejmowały w sposób interdyscyplinarny takie obszary, jak design thinking w biznesie, biodesign, projektowanie miast, a także wizjonerstwo i strategiczne podejście do designu.

Różne punkty widzenia reprezentowali biorący udział w spotkaniu, m.in. praktyk branży wysokich technologii Paula Wąsowska, architekt i wizjoner designu Beata Blanckenstein, architekt krajobrazu Maciej Walczak, architekt i projektant wnętrz Marek Lorens, redaktorka magazynu „Miasta” Martyna Obarska, ekspert strategii designu Magdalena Lubińska oraz Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas.


Punktem wyjścia do dyskusji było wystąpienie Pauli Wąsowskiej, która zdefiniowała design jako „ogół działań twórczych mających na celu tworzenie wartości dodanej z perspektywy odbiorcy, klienta.” Wąsowska, która w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej współpracowała m.in. z twórcami design thinking (przyp. red. twórcy firmy IDEO i d.school na Uniwersytecie Stanforda), nakreśliła na przykładach jak wiele design ma wspólnego ze strategią organizacji w kontekście wpływu projektantów na całość sfery biznesowej.

Beata Blanckenstein przypomniała cytat prof. Bolesława Kardaszewskiego: „Prawdziwy architekt nie ma być budowlanym rzemieślnikiem, nie kreuje tylko budynków i struktur architektonicznych, ale swoim działaniem wpływa na stosunki polityczno-społeczne w szerokim zakresie, jest architektem ukształtowania życia szerokich mas społeczeństwa, ergo musi być doskonałym psychologiem”. I wizjonerem – dodała Blanckenstein, dla której ten cytat jest wyrazem głębokiej prawdy architektonicznej.

Audi Design Lab


Marek Lorens, architekt i projektant wnętrz, wygłosił tezę, zgodnie z którą tworzenie od zera struktur odpowiadających nowoczesnym trendom i próbujących za nimi podążyć, ma dać użytkownikom poczucie, że są we właściwym czasie i we właściwym miejscu. „Dla osób, które zajmują się projektowaniem (…) zeitgeist, czyli poczucie ducha czasu jest czymś wyjątkowym.” – podkreślał Lorens.

Gościem specjalnym spotkania był architekt i projektant samochodów Audi, Kamil Łabanowicz. W wystąpieniu zatytułowanym „Koncepty przyszłości: od posiadania do dostępu” przedstawił cztery koncepty samochodów Audi, zaprezentowane przez koncern w ciągu ostatnich 2 lat. Są one wynikiem kompleksowych działań w zakresie odświeżenia portfolio marki oraz koncentracji na zredefiniowaniu potrzeb klientów w przyszłości.
 

 

Projektowanie formy jakie znamy dzisiaj – w wyniku którego powstają samochody atrakcyjne i mające świetne proporcje – zostanie uzupełnione o projektowanie emocji, doświadczeń i wrażeń.

„Gama produktów Audi była do tej pory uporządkowana. W przyszłości zostanie rozszerzona o samochody, które będą odpowiedzią na potrzeby użytkowników <<w danym miejscu i w danym czasie>>. To cztery scenariusze przyszłości wybrane przez projektantów Audi. Projektowanie formy jakie znamy dzisiaj – w wyniku którego powstają samochody atrakcyjne i mające świetne proporcje – zostanie uzupełnione o projektowanie emocji, doświadczeń i wrażeń.” – wyjaśniał Łabanowicz.

Inicjatywa „aesthetic intelligence”, którą można zawrzeć w sformułowaniu: „projektowanie od środka na zewnątrz”, powstała w departamencie designu w centrali koncernu w Inglostadt. Stanowi syntezę technologii, designu oraz zrozumienia potrzeb klientów Audi. Punktem wyjścia do nowego podejścia projektowego była odpowiedź na pytanie, czym będzie jazda autonomiczna dla użytkowników samochodów w przyszłości.

„W miejsce tradycyjnego planu portfolio powstała mapa, która obrazuje w jaki sposób klienci będą używać samochodów spod znaku czterech ringów. Dzisiaj człowiek zaczyna tęsknić za przyrodą. Koncept AI:TRAIL jest radykalny, zaprojektowany po to, aby właśnie doznawać naturę. To samochód, dzięki któremu mamy przeżyć największą przygodę naszego życia. Jeżdżąc po trudnym terenie, najważniejsze dla kierowcy staje się pole widzenia. Stąd maksymalne przeszklenia w tym aucie. AI:TRAIL jest przykładem tego, jak można projektować zaczynając od środka, a następnie szukając ładnej formy na zewnątrz. To samochód otwarty na wszystko to, co jest w jego przestrzeni.” – podkreślał Łabanowicz.
 

Audi Design Lab


Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas poświęciła swoje wystąpienie wyzwaniom, przed jakimi staje wzornictwo przemysłowe w Polsce. „Dzisiaj w Polsce firmy i zarządy nie rozumieją czy design jest wartością gospodarczą, czy sztuką. Zdecydowana większość traktuje design jak sztukę.” – mówiła Gargas. Jeżeli innowacja jest siłą tworzenia nowych rozwiązań, to z pewnością wzornictwo jest innowacją.

„Celem procesu design thinking jest doprowadzenie – na podstawie wiedzy o danym biznesie oraz jego uwarunkowaniach, a także otoczeniu i zmianie, jakiej podlegamy jako całe systemy i kultury – do stworzenia unikalnej propozycji wartości, która wpisze się w potrzeby naszych użytkowników.” – wtórowała Magdalena Lubińska, specjalizująca się w design-driven innovation.

 

Audi Design Lab
Audi Design Lab
Audi Design Lab
Audi Design Lab

 

W dyskusji poświęconej m.in. kwestiom etyki w designie, moderowanej przez dziennikarza RMF Classic Design Dariusza Stańczuka, wzięły udział: była redaktor naczelna serwisów lifestylowych Onet.pl Grażyna Olbrych, redaktor naczelna magazynu „Czas na wnętrze" Anna Grużewska oraz pełnomocnik dyrektora ds. rozwoju Zamku Królewskiego Monika Bończa-Tomaszewska.


Pomysłodawcą Audi Design Lab jest Beata Pawelczyk-Błasiak, dyrektor kreatywny agencji BKEV, która była producentem wykonawczym spotkania.

Dziękujemy za zaproszenie i wiedzę przekazaną przez ekspertów.

Zdjęcia: materiały prasowe Audi

reklama