jak kolor kształtuje przestrzeń publiczną

Jak kolor kształtuje przestrzeń publiczną?

Jak to urządzić?

Wszystkie budynki, które nas otaczają, w których się poruszamy, pełnią określone role. Dobór odpowiedniej kolorystyki przestrzeni publicznej może sprawić, iż nabierze ona bardziej komfortowego charakteru bądź też pełnić będzie inne funkcje: zachęcać do aktywności, do refleksji czy nauki. AkzoNobel, międzynarodowy producent farb i lakierów, wspiera kształtowanie przestrzeni publicznej za pomocą kolorów. Firma współpracuje z różnymi instytucjami, dzięki czemu aktywnie wpływa na np. percepcję dzieł sztuki, komfort pacjentów Centrum Zdrowia Dziecka czy wzbogaca przestrzeń miast na całym świecie w ramach projektu Let’s Colour.

Kolor odgrywa ważną rolę w instytucjach takich jak muzea czy galerie

W połączeniu z właściwym oświetleniem i tłem podkreśla walory oraz przekaz danego dzieła sztuki, a nawet nadaje charakteru całym wystawom. Dobór właściwego odcienia może sprawić, że twórczość artystów będzie lepiej wyeksponowana, pozwoli dostrzec barwy czy elementy, które w innym przypadku byłyby niezauważalne czy też mało widoczne.

AkzoNobel, jeden z liderów wśród producentów farb i lakierów, od lat aktywnie angażuje się w promowanie kultury w różnych regionach Polski. Tylko w tym roku przekazała na potrzeby trzech wystaw czasowych w Muzeum Narodowym w Warszawie łącznie 580 litrów profesjonalnej farby Dulux Professional Rezisto 1.

–  Jesteśmy dumni, że nasze farby służą jako doskonałe tło dla unikatowych dzieł sztuki, prezentowanych w najważniejszym muzeum w naszym kraju, dzięki czemu możemy wspierać promocję kultury wysokiej w Polsce. Trzy wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie dzieł artystek i artystów wyrażają ich emocje, Jest to również głos dążeń ludzkości do nieustannego doskonalenia się i ponadczasowości, która jest także wpisana w ideę naszych farb – mówi John Kourtoulos, Managing Director Decorative Paints Central Europe North & Director of International Key Accounts w AkzoNobel. – Możemy jedynie podziękować muzeum w Warszawie za możliwość uczestniczenia w tych inspirujących projektach, które będą dostępne dla zwiedzających jeszcze przez miesiąc. I z niecierpliwością oczekujemy następnych udanych współprac – dodaje.
 

wystawa Autoporterty
wystawa Autoporterty w Muzeum Narodowym w Warszawie
wystawa Drogi do Jerozolimy
wystawa Drogi do Jerozolimy w Muzeum Narodowym w Warszawie


Projektantka wystawy Autoporterty, Aneta Faner, zdecydowała się na głęboki, nasycony odcień farby, na granicy granatu i fioletu, tłumacząc: – Wystawy utrzymane są z reguły w określonym nastroju, a każdy z nich jest wyrażony poprzez indywidualny kolor. Autoportret to podróż w głąb siebie, forma balansującą między jawą i podświadomością. Ten intensywny odcień doskonale oddaje niezwykłą podróż do własnego wnętrza.

Z kolei wystawa Drogi do Jerozolimy, przy której również współpracuje firma AkzoNobel, to całkowicie inny dobór kolorów. Wojciech Cichecki, autor aranżacji, tłumaczy: – Kolorystyka wystawy nawiązuje do barw gmachu Muzeum Narodowego - dobrane odcienie brązu odzwierciedlają detale kamieniarki holu głównego. Aby monochromatycznemu wnętrzu nadać głębi, kolumny i pilastry pomalowano w kolorze o pół tonu jaśniejszym - dzięki temu całość nabrała przestronności. Kolejną kwestią w doborze kolorów było dopasowanie ich jako odpowiedniego tła dla obiektów - rycin, malarstwa, ikon, eksponatów drewnianych, czy tkanin. Dzięki przygaszonemu i uspokojonemu odcieniu ścian, eksponaty i ich detale zostały odpowiednio podkreślone – dodaje.

AkzoNobel zaangażowało się również w zaaranżowanie przestrzeni dla wystawy w Królikarni, będącej instytucją powiązaną z Muzeum Narodowym w Warszawie. Za projekt ekspozycji Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a odpowiada Studio Okuljar Architekt*innen: Patrycja Okuljar, Antoni Prokop, Anna Rothstein, które tak komentują kwestię znaczenia koloru: –  Kolorystyka przestrzeni nawiązuje do estetyki mieszczańskich wnętrz z początku XX wieku, jednocześnie harmonizując z barwami odbitek fotograficznych, które stanowią część wystawy – w tych kolorach przyzwyczailiśmy się widzieć przeszłość przedwojenną. Przede wszystkim kolory dobieraliśmy jednak z myślą o stworzeniu funkcjonalnego tła dla rzeźb wykonanych z różnych materiałów – od gipsu i drewna, przez ceramikę, aż po marmury i brązy. Dobór barw wywodzących się z naturalnych kolorów materiałów rzeźbiarskich pozwolił na utworzenie różnorodnych wnętrz harmonizujących zarówno między sobą, jak i z niezwykle zróżnicowanym zbiorem prezentowanych obiektów.

– Dominującą paletę stanowią odcienie brązu oraz kolory ochrowe, które podkreślają naturalną fakturę i formę rzeźb, nadając przestrzeni elegancji oraz klasycznej harmonii. Z kolei wprowadzenie akcentów w kolorach zielonej patyny i koloru ceglanego stanowi kontrapunkt, który pozwala na wyróżnienie wybranych przestrzeni wystawowych. Natomiast w pomieszczeniu, w którym prezentowane są eksponaty wielobarwne- szkliwiona ceramika, tkaniny i obrazy – kolorystyka ścian została zredukowana do przełamanej bieli, tak by nie konkurować z ekspresją obiektów – dodają.
 

60 wolontariuszy AkzoNobel wraz z aktorką Magdaleną Boczarską 3. czerwca malowało ściany korytarzy oraz gabinetów alergologicznych Centrum Zdrowia Dziecka
60 wolontariuszy AkzoNobel wraz z aktorką Magdaleną Boczarską 3. czerwca 2025 roku
60 wolontariuszy AkzoNobel wraz z aktorką Magdaleną Boczarską 3. czerwca malowało ściany korytarzy oraz gabinetów alergologicznych Centrum Zdrowia Dziecka
malowało ściany korytarzy oraz gabinetów alergologicznych Centrum Zdrowia Dziecka


Przestrzeń publiczna to nie tylko instytucje kultury, ale również szpitale, szczególnie te, które opiekują się najmłodszymi pacjentami

Kolorystyka otoczenia ma ogromny wpływ na samopoczucie dzieci, wspiera proces leczenia i buduje poczucie bezpieczeństwa. Dlatego właśnie AkzoNobel od lat angażuje się w działania, które mają na celu poprawę jakości takich miejsc w ramach kampanii Let’s Colour.

Jednym z kluczowych projektów tej inicjatywy jest współpraca z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie rozpoczęta ponad 10 lat temu. Tylko w ciągu dwóch ostatnich edycji kampanii łącznie 160 wolontariuszy AkzoNobel zaangażowało się w odmalowanie korytarzy i gabinetów szpitalnych, zużywając ponad 500 litrów farb Dulux EasyCare i Dulux Ambiance Ceramic.

Na ścianach pojawiły się barwne ilustracje inspirowane światem zwierząt i roślin – od pastelowych, uspokajających kompozycji po żywe, energetyzujące kolory żółci, czerwieni i zieleni. Wszystko po to, by stworzyć dzieciom bezpieczne i pozytywne otoczenie, które wspiera je w procesie leczenia i rekonwalescencji. Wolontariuszy, podobnie jak w ubiegłym roku, wspierała ambasadorka marki Dulux – Magdalena Boczarska. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu udało się stworzyć przyjazną przestrzeń, która ma realny wpływ na komfort małych pacjentów i ich opiekunów.

– To niesamowite, jak wiele do życia może wnieść odpowiednio dobrany kolor w przestrzeni publicznej. Za każdym razem, gdy się angażujemy w tego typu projekty, staramy się współpracować z przedstawicielami czy to szpitali, szkół bądź instytucji kultury. Bowiem to oni właśnie najlepiej znają potrzeby danego miejsca. Dobór odpowiedniego odcienia oraz odpowiedniej farby jest procesem złożonym i wymaga szeregu rozważań oraz spotkań – mówi John Kourtoulos z AkzoNobel.

W kontekście kształtowania przestrzeni publicznej warto także wspomnieć o realizowanym na całym świecie projekcie Let’s Colour. Mogli się przekonać o tym także mieszkańcy wioski Komic, mieszczącej się ponad 15000 stóp nad poziomem morza (mniej więcej na tej samej wysokości co podnóże Mount Everestu). To właśnie tam w ciągu czterech miesięcy 20 malarzy z firmy AkzoNobel zabezpieczyło budynki przed mrozami, wykorzystując przy tym ponad 10 500 litrów farby Dulux Weathershield. W wiosce Komic oraz Hikkim i Langza, wszystkich położonych w dolinie Spiti, w regionie Himalajów, lokalny artysta namalował również serię murali przy użyciu farb dostarczonych przez AkzoNobel. Odzwierciedlają one kulturę buddyjską mieszkańców, a jednocześnie uwieczniają rodzime gatunki zwierząt. Głównymi kolorami używanymi w całym projekcie były biały (symbolizujący czystość), niebieski (symbolizujący powszechne współczucie) i czerwony (symbolizujący błogosławieństwa).

Kolorystyka przestrzeni publicznej wymaga konkretnych rozwiązań i farb. Firma AkzoNobel dostarcza produkty profesjonalne i spełniające wysokie standardy, nie tylko europejskie. Istotna jest tu także niezwykle szeroka paleta barw, dzięki które możliwe staje się realizowanie różnorodnych funkcji konkretnych przestrzeni niezależnie od miejsca na świecie.

Materiał Partnera
Zdjęcia: materiały prasowe

 

Zwierciadła Kalendarz Zwierciadła Kalendarz