jak zorganizować domowe biuro aby było energooszczędne

Jak zorganizować domowe biuro, aby było energooszczędne?

Jak to urządzić?

Praca zdalna na stałe zagościła w biurowej rzeczywistości. Zapewnia dużą wygodę i elastyczność, ale też wymaga odpowiedniego zagospodarowania przestrzeni, aby nie generowała wysokich kosztów związanych ze zużyciem energii elektrycznej. Warto urządzić swoje domowe biuro w taki sposób, aby umożliwiało racjonalne korzystanie z tego medium. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz na rachunkach za prąd, ale też poprawisz swoją produktywność. Wykorzystaj nasze wskazówki i ciesz się przyjaznym, energooszczędnym miejscem do pracy!

reklama

Miejsce pracy ma znaczenie! Urządź domowe biuro w oszczędny i ekologiczny sposób!

Zdarza się, że aranżacja domowego biura przysparza nie lada problemu. Nieczęsto można pozwolić sobie na luksus przestrzeni do pracy w oddzielnym pokoju. Przeważnie konieczne jest wyodrębnienie strefy biurowej z innego pomieszczenia. Urządzenie jej w taki sposób, aby energia elektryczna była zużywana w rozsądnych ilościach może być trudne, ale w żadnym wypadku nie niemożliwe. O czym trzeba pamiętać?

Odpowiednie ustawienie biurka

Najlepiej, jeśli znajduje się w niewielkiej odległości od okna, co pozwoli nawet do późnych godzin popołudniowych korzystać z naturalnego światła. Pamiętaj jednak, aby po umiejscowieniu się przy biurku nie być zwróconym do niego tyłem. W ten sposób będziesz zasłaniać słońce, co w konsekwencji zmusi cię do dodatkowego oświetlenia biurka również w ciągu dnia. Poza tym padające na monitor promienie słońca będą się od niego odbijać, co utrudni pracę i skłoni do zwiększenia jasności ekranu. Nie tylko zwiększy to pobór energii, ale też przyczyni się do szybszego zużycia się sprzętu. Optymalna jest pozycja frontalna lub boczna.

Oddzielenie strefy pracy od strefy użytkowej pomieszczenia

Do tego celu możesz wykorzystać kotary, stylowe przepierzenia, parawan czy ażurowy regał na książki. Pozwoli to nie tylko oddzielić się od rozpraszających bodźców dochodzących z pozostałej części mieszkania, ale też zorganizować swoją przestrzeń w oszczędny sposób. Po pierwsze, wyraźnie wydzielenie biurowego obszaru pozwoli oszczędniej używać oświetlenia, a do tego niezależnie od światła głównego. Przy zmniejszonej powierzchni pracy sięgnij po żarówki o mniejszej mocy (najlepiej zainstalować osobne źródła światła dla kącika roboczego) lub używaj głównie oświetlenia punktowego.

Ustawienie mebli biurowych

Jeśli dysponujesz osobnym pomieszczeniem, upewnij się, że regały, półki lub inne meble nie blokują dostępu do okna albo nie zasłaniają źródła światła. Masywne szafy, wysokie regały lepiej ustawić pod przeciwległą do okna ścianą.

Co powinno się znaleźć w twoim biurze, a czego należy się pozbyć?

Nie tylko rozmieszczenie, ale również jakość wyposażenia domowego biura pomoże zmniejszyć rachunki za prąd. Znajdujące się w nim urządzenia elektryczne zazwyczaj pracują przez 8 lub więcej godzin dziennie, co w skali miesiąca może przyczynić się do wzrostu rachunków nawet o kilkanaście procent. 

Aby zminimalizować skutki większego niż zwykle zużycia energii, unikaj:

  • przestarzałych sprzętów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem komputerów stacjonarnych i monitorów LCD. Jeśli nie wpłynie to na komfort pracy, zastanów się nad wykorzystaniem laptopa – urządzenia te pracują z mocą zwykle nieprzekraczającą kilkudziesięciu watów. Jeśli natomiast rozważasz zakup nowego sprzętu, warto wybrać ten oznaczony najwyższą klasą energetyczną A. Choć wyższa cena tego rodzaju urządzeń może zniechęcać, pamiętaj o szybkim zwrocie wydatku w postaci niższych rachunków za prąd; 

  • tradycyjnego oświetlenia. Zamiast tego postaw na nowoczesne oświetlenie LED, które zużywa nawet o 80% mniej energii niż jego standardowe odpowiedniki i wykazuje dłuższą żywotność; 

  • ciężkich kotar, rolet zaciemniających, dymionych kloszy do lamp. W kilku słowach – pozbądź się z biura wszystkiego, co mogłoby ograniczać dostęp do światła, i tego naturalnego, i sztucznego.

Jeśli masz w perspektywie wieloletnią pracę zdalną, rozważ zakup inteligentnych termostatów, które zadbają o odpowiednią temperaturę w biurze i dostosują ją do pory dnia oraz twojego zapotrzebowania. Ponadto, jeśli to możliwe, ogranicz korzystanie z nawilżaczy i oczyszczaczy powietrza, a także klimatyzatorów o wysokiej mocy. Bez wątpienia są one przydatne i odczuwalnie zwiększają komfort pracy, ale dla większych oszczędności dobrze wybrać urządzenia nieco mniej energochłonne. Podobną funkcję pełnią rośliny doniczkowe, które wydajnie oczyszczają i nawilżają powietrze, a do tego pomagają obniżyć temperaturę powietrza w ciepłe dni.

Organizacja pracy też jest ważna dla oszczędności

Dobra organizacja pracy to mniejszy stres, wydajniejsza praca i lepsze samopoczucie. Dzięki niej unikniesz też nieefektywnego korzystania ze sprzętów elektrycznych i wyrobisz korzystne nawyki oszczędzania. 

Oto kilka porad, do których warto się zastosować:

  1. Wyznacz stałe godziny pracy, a po jej zakończeniu wyłącz wszystkie sprzęty elektryczne. Nie pozostawiaj ich w trybie czuwania – wtedy również zużywają prąd! 

  2. Wyłącz z gniazda urządzenia, których używasz sporadycznie (np. drukarkę, skaner, laminarkę). Jeśli nie chcesz podłączać ich za każdym razem, zaopatrz się w listwy zasilające i umieść je w dostępnym miejscu.

  3. Zadbaj o regularne serwisowanie i czyszczenie sprzętu. Zabrudzona lub zakurzona elektronika pracuje z mniejszą efektywnością i zużywa więcej prądu.

  4. Zaplanuj pracę w taki sposób, aby przypadała w godzinach porannych i okołopołudniowych. W ten sposób maksymalnie wykorzystasz światło słoneczne.

Wprowadzenie w życie tych zasad nie przysparza wielkich problemów i wystarczy kilka tygodni, aby wykonywać je automatycznie. Świadome zarządzanie zasobami energii to nie oszczędności, ale również ważny krok w stronę wypracowania zdrowej kultury pracy. Odpowiednia organizacja domowego biura przyniesie więc znacznie więcej niż tylko korzyści finansowe. To twoja inwestycja w swoje dobro.

Materiał Partnera